Etiketter

, , , , , , , , ,

De sista veckorna i mitt liv har varit minst sagt händelserika! När det sker saker som tar en både höger, vänster upp och ner – ja då känner jag mig som mest levande! Misstänker att alla känner igen känslan, men i ärlighetens namn vet jag inte vad jag skulle ta mig till med en ”grå tillvaro”, det vill säga där det inte sker mycket.

Andra veckan

Har nu kommit in på andra veckan i mitt rökfria äventyr. Så hurra för mig! Det har faktiskt varit förvånansvärt ”lätt” denna gång och skillnaden är nog att jag verkar ha bestämt mig mer än tidigare samt att mina planer framåt inte har plats för ett nikotinberoende.

Jag var ju rökfri en period när jag var på Farmen och även där gick det…OK, (fråga dock inte produktionen/TV4 då de troligtvis säger annat haha) men när jag återvände hem så återupptog jag beroendet.

Min största rädsla jag haft i samband med att sluta röka – är att gå upp i vikt. Och jag tror att det är där min svaghet också legat och absolut inte gett mig någon motivation till att sluta.

Flåset

Det där med att man kan gå upp i vikt när man slutar röka stämmer nog in på dem som när de slutar börja äta mer. Godis, chips, bröd, läsk, socker gör ju sitt i stora mängder. Så när det gäller att jag nu ska leva mer hälsosamt och utan nikotin har jag helt enkelt attackerat mina rädslor genom att förebygga innan det eventuella problemet dyker upp.

Kondition är något nikotinet verkligen förstör. Så för att jag ska orka hålla igång och samtidigt ha koll på min vikt och få bättre flås började jag promenera/jogga varje dag som jag sen har utökat mer och mer. Per idag är jag ute vid 2 tillfällen. Morgon och kväll. Sammanlagt 1 mil där jag kombinerar rask promenad med att jogga. Känner sån enorm skillnad redan efter ett par veckor!

Matexperimentet

Allt hör ihop på ett eller annat sätt tror jag. Att leva hälsosammare innefattar inte bara att exempelvis motionera. Utan man måste också äta rätt. Men främst det som känns rätt för en själv då vi är olika med olika behov samt att våra kroppar reagerar olika.

Finns mängder av ”planer” som till exempel 5:2 dieten, Viktväktarna, LCHF och många många fler. Jag har faktiskt ingen koll på dessa utan går efter min egen plan. Eftersom en av mina rädslor var/är just att gå upp i vikt när jag slutar röka så har jag ju börjat att kontinuerligt motionera. MEN jag har också börjat äta mer rätt som jag hela tiden justerar allt eftersom.

När det gäller mat så har jag vissa svagheter: jag absolut ÄLSKAR bröd som till exempel baguetter, grekiska bröd och frallor av olika slag, Coca-Cola light (har druckit mängder tidigare), alla slags pastarätter, potatis och socker. För att nämna några. Så för att experimentera lite med mig själv så har jag nu tagit bort dessa och ersatt med mycket frukt och grönt.

Jag mår bättre, har mer energi till att både motionera men över lag i vardagen och jag märker skillnad både inuti och utanpå min kropp.

För mycket av det goda är ju som sagt aldrig bra. (Synd egentligen att allt kul eller gott ska vara så farligt för dig 😉 Med detta sagt så innebär det inte att jag helt har eliminerat allt, utan kan exempelvis unna mig en brödskiva till maten om jag är ute och äter.

bild (10)Mina favoriter från Supervaruhuset i Arvika: Här ser ni delar av vad min frukost består utav. Blåbären och gröten fick inte plats.

Arbetslivet

Nog med nyttigheterna och nu in på annat som faktiskt också (förhoppningsvis) stimulerar välbefinnandet – arbetslivet.

Jag har länge frågat mig själv om vad som driver mig och vad som gör mig lycklig i mitt arbetsliv, vad är jag duktigt på osv. och har egentligen vetat om svaret sen långt innan; Jag har alldeles för många idéer om företagsamhet för att låta dem vara ”o-inkasserade”.

Då jag nu har fått förfrågningar slår jag slag i saken och startar eget!

Hur detta kommer att utvecklas och vad mina planer är berättar jag mer om längre fram. Men det är minst sagt en händelserik och spännande period på många plan!

Har också häftiga utbildningar på gång som det nu tidsmässigt drar ihop sig. 10 april är det militärutbildning som startas. Spännande, men jag är lite nervös dock.

Hur allt kommer att flyta samman i mitt arbetsliv – ja det får jag se. Just nu behöver jag inget facit. Allt jag vet är att jag i alla fall inte rädd. Livet är för kort för att inte omvandla sina drömmar till verklighet!

Skotertider uppe i norr

Snön ligger fortfarande kvar på marken här uppe i norr. Imorse snöade det och nu tittar solen fram. Jag har lärt mig att skotrar är en stor del i de flestas liv här uppe, och jag måste ju ta seden dit jag kommer anamma skoterlivet också.

Nu till Påsk är det allt ifrån skoterutflykter till pimpel-tävlingar som gäller, och jag är redo!

skoter

