Etiketter

, , , , , ,

På senaste tiden har jag funderat mycket kring det där med hur mycket makt de som har många följare/vänner/kontakter verkligen har. Det jag menar är att det är skrämmande lätt – om en vill, att skapa ett så kallat drev mot någon (vi ser det mycket med högprofiler som politiker, journalister och andra kända samhällsfigurer/kändisar men också bland vanligt folk), eller så kan jag skriva hetsjakt (har svårt att hitta passande ord) som kanske är lättare att förstå ur allmän synpunkt. Lika mycket som man har makt att exempelvis förstöra någons rykte, kan man vända något negativ till positivt, eller kanske rent av förtydliga något missförstånd.

På företag finns det oftast folk som jobbar med dessa saker dagligen och är en otroligt viktig arbetsuppgift om hur ett företag uppfattas i sociala medier. Dock i detta fall menar jag mer mot person, och samma sak gäller här – hur lätt man kan påverka hur en annan uppfattas.

Ansvarslöst?

Jag stör mig verkligen på dem med just många i sitt nätverk som inte är aktsamma när det gäller vad de skriver om andra. Eller skiter de i det? Ja jag har inte riktigt klurat ut detta än men visst sker det, och jag blir lika besviken varje gång och jag tycker det är ansvarslöst.

twitterBirds

Ett exempel: Om jag har, låt oss säga över 60 000 följare på Twitter (som typ Niklas Svensson – Expressen) och så twittrar jag om att…ja vad ska vi säga…att jorden är platt. En viss procent av alla mina över 60 000 följare kommer med all sannolikhet att tro på det, en viss procent lär sprida det vidare och ”haka på”, och någonstans däremellan blir jorden just platt i mångas ögon. Min poäng är att precis såhär kan det bli om man skriver någonting starkt om någon. Och det kan handla om rena elakheter, osanningar eller någonting annat som kan påverka en annan människa negativt.

Med makt så kommer också ansvar

Visst – en har ju makten att medvetandegöra och ta ställning till och kunna påverka andra hur en själv vill och i enlighet med sina egna ställningstaganden – vilket är fantastiskt! Men min poäng är att med denna makt – informationsmakt – kommer också ett ansvar. Ett ansvar att exempelvis föregå med gott exempel, göra gott och att använda sig av sitt nätverk för att påverka på ett positivt sätt. Lite så tänker jag i alla fall.

Det jag skriver om Farmen

Under våran tid på Farmen så har vi ju gått igenom hela känsloregistret med råge. Konflikter, skitsnack och pakter av alla dess slag. Ja allt är relativt rumsrent just nu, men BEWARE, jag har varnat er! Det kommer!

Givetvis kommer jag att skriva mina reflektioner och hur jag tänkte ”just då”. Men jag kommer aldrig att gå till personangrepp, peka ut någon specifik person eller säga elaka saker. Om någon är ute efter det så får ni helt enkelt gotta er i det någon annanstans. Om jag har en ”beef” med någon annan deltagare så väljer jag att ta det privat. Men sen så måste en ju bemöta saker, vilket jag också kommer att göra – men på mitt sätt.

Så vad har detta för relevans till ”Makt i sociala medier” då? Jo lite såhär tänker jag: även fast de flesta av oss deltagare i Farmen inte kommer upp i antalet följare som proffset Niklas Svensson, så har vi ju sen Farmen har börjat sändas på TV4 fått fler följare på bloggar, Facebook och andra kanaler vi använder och som folk kan läsa. Så jag väljer helt enkelt att ta mitt egna lilla ansvar och tänka på vad jag skriver kanske 2 eller 3 gånger. Sen, vad andra skriver eller hur de hanterar saker, är upp till dem.

Snart kommer nästa avsnitt av Farmen! Häng med!

 

