Etiketter

, , , , , ,

Norrbotten är så vackert och speciellt på så många vis. Ni som bor här eller har varit här vet vad jag menar, och för mig som kommer från stora staden och allt känns ju detta mäktigt exotiskt vill jag lova! Dock har jag ju bott i Molkom, Värmland några år, men ändå – Norrbotten är Norrbotten liksom.

Jag vill uppleva och se allt som har med Norrbotten att göra, och försöka att liksom bli en del av allt runtomkring mig. Så nu är det mission acklimatisering som gäller!

Eftersom jag nu har en riktigt fin systemkamera, nytt objektiv (Tamron) och polariseringsfilter så tänkte jag lägga upp lite bilder på min resa genom min acklimatisering i Norrbotten.

Så några renskötare bjöd in mig på nått som heter rengärde för ett par dagar sen. Alltså att få vara med och se hur det ”går till”, för visst hörde dem att jag var från Stockholm och inte ”härifrån” minsann! Charmiga dessa karlar, men de får samtidigt tonvis av respekt från mig – för att vara renskötare och jobba konstant och under oftast tuffa förhållanden, är inte för mesar!

Vid 10-tiden drog jag iväg till stället som ligger ett par kilometer från mitt hus. Rengärdet är som olika inhägnaden där de samlar in renarna. Ibland kan det vara flera tusen, men idag runt 600 renar.

IMG_0722Trots att solen steg upp lite försiktigt och spred sitt nästan värmande ljus, gjorde det knappast någon skillnad på -26 grader. Då är det riktigt kallt!

IMG_0613Använde tyvärr inte filtret här, för den köpte jag idag, men över lag riktigt vackert!

IMG_0694Och här har vi två renskötare som tog en titt på mina långa naglar och var snabba med att säga ”sådana saker passar sig inte här”.

IMG_0732Älskar denna bild! Tycker kvinnan stack ut från de blåa nyanserna så vackert och med lagomt bländartal. Sådär vart mitt hår också – full av is!

IMG_0723Denna ren har en sändare på sig så att renskötarna vet vart dem rör sig och kan lättare ha koll på dem. För övrigt en söt ren.

IMG_0711En renskötare fångar in en ren med lasso för att kolla vem den tillhör genom att kolla märket på renen. Ibland är dem stretiga och detta kanske ser lite konstigt ut, men renen släpptes sedan lugnt och fint till sina kompisar.

IMG_0616Underbart vackert när solstrålarna når de snötäckta trädtopparna. Alltså vårt land är så underbart vackert!

Nåja, allting har sitt slut precis som denna dag och solen sänker sig runt 14-tiden så jag packar ihop mina grejer för att bege mig hemåt. Möttes dock av denna vackra solnedgång.

IMG_0643Åh vad glad jag är över min kamera! Jag är jätteamatör på att fota men jag älskar det och vill lära mig mer!

Trevlig kväll!

 

 

