Etiketter

För några dagar sen tog jag steget till att skaffa medlemskap hos frivilligorganisationen Lottakåren. Rent allmänt har jag ett stort intresse av säkerhetspolitik och vår svenska försvarsmakt, och vill skaffa mig mer kunskap genom de utbildningar som erbjuds. Känner mig ivrig!

En dag kanske jag kan rädda ett liv eller mitt eget tack vare de utbildningar jag nu får genomföra – det är en ganska förnuftig vision tycker jag. Dessutom får man chans att hjälpa till vid olika katastrofer och på flera andra sätt och faktiskt göra riktig nytta i samhället.

Men jag vill mer. Jag vill kunna påverka, inspirera och motivera andra. Jag vill vara med och se Försvarsmakten växa! Vad det nu än må innebära och hur litet det än må vara – så är varje del för varje engagerad av stor betydelse om vi vill se Försvarsmakten växa. Och om vi vill se förändring i vår säkerhetspolitik tror jag att man mest kan påverka genom att själv engagera sig och göra sin röst hörd, än att stå vid sidlinjerna och skrika ut sitt missnöje.

Men först behöver vi fler politiker som inser allvaret i konsekvenserna att inte prioritera mer till de säkerhetspolitiska frågorna, för vår värld verkar inte bli stabilare med tanke på de senaste terrordåden i bland annat Frankrike. Tror dessvärre inte vi har kommit dit än sorgligt nog.

När allt väl kommer till kritan så är det här landet det du och jag har, det är vår grundpelare och det är här våra familjer och vänner bor. Här finns vår frihet på det sätt vi känner oss fria idag, och jag vill kunna göra allt i min makt utifrån mina förutsättningar att förhindra någon att med våld försöka ta den ifrån mig. PUNKT!

Jag måste börja någonstans och Lottakåren känns rätt. Vart det äventyret nu tar mig blir spännande att se. Jag börjar med GUF. GMU kan bli lite svårt för mig i nuläget rent praktiskt då jag har en 11 åring hemma.

Önskar dig en fin lördagskväll och avslutar med en halvkass bild jag tidigare idag tog på några renar.

bild (2)

