Etiketter

, , , , , ,

Vissa politiska torgmöten har vi nu med facit i hand (Malmö) sett att de för allmänheten utgör ett stort hot och fara. Borde tydlig rasism och nazism inom politik vara till grund för Regering att ”finslipa” lagstiftning i utförande av politisk yttrandefrihet som utövas på allmänna platser såsom exempelvis på torg, och som dessutom framkallar våldsaktivister?

Jag är bara en medborgare

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, och dessutom kanske min nuvarande allmänna kunskap kring detta ämne inte sträcker sig så långt heller för den delen. Naiv kanske jag kan kallas, och det bjuder jag på. Men jag är rädd, förjävligt rädd för att uttrycka mig tydligt, över vart vårt samhälle är på väg.

Hur kan vi tillåta politiska partier som har tydliga rasistiska och/eller nazistiska åsikter få sprida sina åsikter och ståndpunkter öppet på ett torg när vi nu ser att det skapar total kaos hos allmänheten? Borde inte medborgarnas säkerhet gå före politiska budskap och trots lagen mötesfrihet/demonstrationsfrihet?

Vilda western – vårt nya Sverige?

”Sverige är ett tryggt land”. Ja, så brukade jag som svensk enkelt och stolt förklara mitt land till nyfikna amerikaner under mina ca 13 år i USA. Men det vi nu ser i media och på gator och torg, och i politikens namn – är ett Sverige som är som rena rama vilda western! ”Supervalår” – jo för all del, men har för mig fått en helt ny betydelse….

Lagen – medborgerliga och politiska rättigheter

Yttrandefriheten tillsammans med åsiktsfriheten är ju de mest grundläggande rättigheterna vi har i ett demokratiskt samhälle. Åsiktsfriheten är som bekant ”obegränsad”, medans yttrandefriheten kan begränsas med hänsyn till att det ”fria ordet” kan orsaka skada som är till grund till till exempel kränkningar, våldshandlingar, diskrimineringar eller på annat sätt få negativa konsekvenser på samhället som helhet.

Är det inte då hög tid att vi nu ser över lagstiftningen och begränsar partier med starka rasistiska och/eller nazistiska åsikter, att de ej får utöva dessa på gator och torg där de uppenbarligen skapar kaos, hets, våld och en otrygg miljö för allmänheten? Om de nu måste utföra deras idiotiideologier (nytt ord) så borde vi väl kunna hitta ett sätt som inte äventyrar allmänhetens säkerhet?

På turné 

Att nu Svenskarnas Parti Stefan Jacobsson med cowboy-hatten i högsta hugg nu är på valturné runtom i Sverige undgår nog ingen. Att jag och mina nära nu måste hålla oss undan de platser som Svenskarnas Parti rider igenom – för vår egen säkerhets skull, är åt helskotta fel!

Polisen

Deras arbete är att upprätthålla alla de lagar och regler som finns i vårt samhälle och för att vårat samhälle skall vara ett fungerande och tryggt sådant. Dessa torgmöten, och som vi nu har sett i Malmö, skapar en situation för vår svenska polis som är mycket svår att hantera. Men poliser är tränade i att kunna hantera svåra situationer. Och de skall vara opartiska och opolitiskt styrda. Så mina förväntningar av svensk polis är att de gör sitt jobb.

Så som lagarna ser ut idag är vad poliserna går efter. Om polisen i Malmö använt övervåld som är helt oacceptabelt, skall det självklart utredas. Men att anklaga poliser för att vara ”nazister” eller dylikt just bara för att dem utför sitt jobb är helt fel väg att gå. Rikta istället din missnöjdhet mot de lagar som tillåter att vårt samhälle skapar dessa kaosartade situationer och försök att påverka till en ändring i till exempel lagstiftningen istället. Försök att se lite längre än näsan räcker och förstå att polisen har i uppdrag av Regeringen att utfärda deras uppdrag, och deras övergripande mål är att: ”minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. Människor ska känna sig trygga där de bor och vistas.” (källa: polisens hemsida; Uppdrag och mål)

Polisen har ett stort arbete framför sig. Och det handlar om allmänhetens förtroende. Man stoppar inte våldsaktivister med våld. Allt som uppmuntrar till våld borde inte vara acceptabelt.

 

Fast vad vet jag? Iallafall att 1 plus 1 är 2, och att detta vi nu sett i Malmö inte är hållbart.  Men som sagt, jag är varken politiker eller samhällsexpert. Jag är precis som du. EN medborgare. EN röst.

Väck mig när valet är över.

 

